söndag 8 februari 2009

På 365 jakt

Jag hade bestämt mig för att i onsdags bege mig ut och leta efter 365 tema foto. Som vanligt när jag ska ut och fotografera, så är det grått och tråkigt väder, men jag hade bestämt mig, så det var bara att klä på sig ordentligt och bege sig ut.
Jag började min tur direkt efter att ha lämnat lilltjejen på dagis och åkte då längs hallands vackraste väg där jag hittade första temabilden. Nämligen tema 220 sittplats ute


Efter en bild på sittplatsen körde jag vidare på Hallands vackraste väg och kom till ett av våra trevliga “ekomuseum nedre ätrandalen”.
Jag var vid Yngeredsforsen, ett gamalt kraftverk, som jag besökt en gång tidigare för länge länge sedan. Nu stannade jag alltså här med kameran. Började prommenera längs den utmarkerade stigen och hittade något som jag verkligen gillar och det råkar passa bra på Tisdagstemat - mjuk.




För visst ser mossa ut att vara så himla mjuk.
När jag kom närmre själva kraftverket förstod jag att jag skulle lyckas med att pricka några fler bilder till de 365 temabilder jag ska ha. Det första jag fick se var en kvarnsten med en cirkel -tema 50.

Jag ställde mig att läsa på informations skylten, men insåg att det är nog bättre att jag fotograferar den, för det kommer jag aldrig att komma ihåg. Så jag tog en bild på hela skylten innan jag kom att tänka på tema 231 fotografi.


Det du ser ovan är alltså ett fotografi av hur det såg ut här på 1890-talet. Bakom de tre männen ser man byggnaden till en kvarn och taket till ett kvarnhus. I förgrunden ser man väggen till en gammal smedja.
Jag gick närmare vattnet för att leta fler motiv. Tittade på vattnet som forsade fram med en väldig kraft och tänkte att det har runnit fram här i flera, timmar dagar månader och år - tema 152.


Imponerande faktiskt och det kommer förmodligen att rinna här i ytterliggare många timmar, daga, månader och år.
Jag vandrade vidare och fick se mycket vackrert och spännande och det blev många bilder som jag tyvärr inte hittar något bra tema till. Men till slut kom jag fram till själva tema 238 kraft verket.


På väg från all denna kraft från vattnet, fick jag syn på en varning - tema 350.


Jag brydde mig inte så mycket om varningen utan gick nerför tema 300 trappor.


Efter att ha studerat utsikten lite gick jag tillbaka till bilen igen för att köra vidare till nästa ställe där jag hoppades kunna hitta lite fler motiv.
Jag körde till ett naturresarvat som heter YttraBerg, som också är ett Ekomuseum. På en av de gamla byggnaderna satt det en skylt museum. Inte så man väntar sig att ett tema 190 museum ska se ut.


Jag öppnade en av dörrarna och klev in. Alldeles tyst och mörkt var det, men så fort jag klev in tändes ljuset. Fanns inte jätte mycket att titta på, men jag tyckte att det var ändå lite mysigt. Jag gick fram till ett tema 361, fönster och kikade ut.



När jag kom ut fick jag se en tema 30, låda för informationsbroschyrer, men den var tom.



Jag gick tillbaka till bilen igen, men tänkte att jag skulle titta lite på den otorliga utsikten först. Då fick jag syn på en katt. Det dröjde länge innan den upptäckte mig, men när den gjorde det, började jag prata lite med den. Den svarade, men tyvärr så pratade den inte på mitt modersmål, tema 200, så jag begrep inte vad den sa.



Den tröttnade väl på mig för sedan sprang den sin väg. Tog någon bild på landskapet, men det var ett träd som tvunget skulle vara med på bild. Jaja, tänkte jag, kan duga som tema 282, siluette.




På väg till bilen igen fick jag syn på denna trio tema 338

Inte de vackraste hästar jag sett, men de ville gärna hälsa, så det gjorde vi innan jag till slut åkte hem och åt lunch. Vid lunchbordet tänkte jag att det kanske var lika bra att jaga vidare efter fler foto, så det blev en tur till kyrkan där jag hoppades på en del bilder.
Det började med att jag möttes av en grind som var stängd, tema 54.



Men grinden var lätt att öppna så det var inget större problem. Jag gick runt lite på kyrkogården och hittade dessa kors, tema 68.


En sorglig händelse, med barn som dog nästan samtidigt och bara några år gamla.
När jag var klar ute, ville jag förstås gå in i kyrkan och titta, men den var låst. Men jag känner kyrkovaktmästaren som jag såg var i församlingshemmet, så jag frågade om hon kunde öppna för mig. Jag fick nycklarna och fick hela kyrkan för mig själv. Jag hoppades kunna hitta guld eller silver och vackra ljus, men nej det blev en klocka, tema 23


En bild med djävlar, tema 11.

Djävlar är väl inte så vanligt i kyrkor, men i denna kyrkan finns det några målade på väggen uppe bakom orgeln. De var tvugna att gömma dem där.
Naturligtvis fanns det vanliga kyrkmålningar, tema 126 också.


Där nere hittad jag något som hänger på väggen, tema 141.

Vid predikstolen fanns ett timglas som visar när det är rätt tidpunkt, tema 329 för prästen att avsluta predikan.


Jag hoppades också kunna hitta färgat glas, men fönsterna i Svartrå kyrka är genomskinliga, tema 334


Till slut gav jag upp för dagen, så återigen satte jag mig i bilen för att åka hem. På hemvägen mötte jag post tema 31

Förmodligen både farligt och förbjudet att fotografera när man sitter i en bil mitt på vägen, men jag kände att jag måste bara fånga den bilen.
Tja, det blev ganska många temabilder. Men det är många många kvar….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar