söndag 29 mars 2009

Äntligen!

Äntligen har jag fått mitt objektiv. Har lekt lite med det, men tyvärr har det varit fullt med andra aktiviteter också. Första målet för det nya objektivet blev en blomma på fönsterbrädan. På den testade jag både mina närbildslinser och macrofunktionen. Efter en stund kom jag fram till att macro är något som jag måste öva på mycket. Men en bild med nya objektivet kan jag bjuda på.

Som vanligt grynig när jag laddat upp den, men men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Är ju nu uppladdad med minst 800pixlar på kortaste sidan och visst har det hjälpt lite, men jag är inte nöjd. Får försöka stå ut ett tag till. Men risken är överhängande att jag byter till en annan blogg igen.

Barnen hade häromdagen in två av de sju kaninungar som bor i vårt gamla hönshus. De är så fantastiskt söta, men sitta still för att bli fotograferade ville de inte. Särskilt den gula bara skuttade iväg så fort man släppte den. Älsta sonen och jag fick räkna ett, två, tre så att han kunde släppa kaninen samtidigt som jag tog bilden. Så här passar verkligen temat hoppa, studsa, hoppa över.....

2 kommentarer:

  1. Oh my goodness, those bunnies are so cute!

    SvaraRadera
  2. Angående att du tycker bilderna blir gryniga vid uppladdning:

    Det verkar som om din blogg hanterar bilder upp till 400px i bredd. Så om du laddar upp en bild med 800px så "förminskas den automatiskt" till 400px. Ofta så komprimeras bilden ganska uselt med denna automatiserade teknik.

    Har du provat att göra bilden färdig i 400px först och sedan ladda upp den? Alternativt kan du kanske länka bilden i bloggen till den "riktiga" bilden på 800px.

    Hur som helst så är kaninungarna hur söta som helst :o) Blomman har verkligen en härlig färg. Å du, grattis till nya objektivet :o)

    SvaraRadera