torsdag 5 mars 2009

Tema 14, konstgjord

Det var faktiskt min son som gav mig iden till temat konstgjord. Vi skulle åka bil ganska långt och för att slippa bråk i bilen sa jag att barnen kunde hjälpa mig leta efter motiv. Jag räknade upp några som de kunde spana efter, men när jag kom till konstgjord, sa den äldste 11 år: “Jamen då ska vi inte åka på detta hållet.” Han tyckte att vi skulle åka in till Ullared för där finns konstgjord snö i en backe. Jag hade sett den snön och den var väldigt isig och tråkig. Men så kom jag att tänka på skidspåret i Åkulla. Så samma dag som jag tog bilden på Kungastenen åkte jag till Åkulla som är ett härligt område med motionsslingor och bokskog. På vinter halvåret gör de även irodning ett längdskidåkningspår, med hjälp av konstgjord snö. Med mig hade jag hunden.
Men det kan jag säga att det kommer jag förmodligen aldrig att göra om. När jag var där var det förutom många andra en skolklass där. Prommenad möjligheterna var ganska begränsade, så jag höll mig så långt i kanten jag kunde. Men plötsligt kom det en skidåkare och då fick jag flytta mig till andra sidan för att de skulle kunna komma fram. Redan hundra meter in på den två kilometer långa rundan var jag lite trött på skidåkarna och på att hela tiden behöva titta bakåt för att hinna flytta mig innan de kom. Vid de tillfälle då det kom två åkare i vars ett spår fick jag hoppa långt ut i gräset för att inte bli nerslagen av stavar. Då plötsligt dök det upp en dam som sa
“Var det du som skrev insändaren i tidningen?” Jag kände mig som ett levande frågetecken och svarade förstås nej och undrade vad den handlade om. Då var det tydligen någon som skrivit en insändare om att prommenera i skidspåren. Det sista jag hörde från damen innan hon åkte vidare och innan jag hade chansen att svara var “Du får inte gå i spåren” Vid det laget hade jag inte tagit ett steg i deras skidspår utan hela tiden hållt undan för att de skulle kunna åka. Väldigt irriterad kunde jag inte låta bli att räkna hur många gånger jag såg skolungdommar liggande i spåret efter att de åkt omkull, resterande del av rundan. Det blev ca 10 gånger. Jag undrar om hon sa till dem också. Jag hade som sagt hunden med mig och det kanske var honom hon var irriterad över att han gick i spåret. Det erkänner jag, han gick i spåret några gånger, men mest gick han och nosade i kanten. Bajspåse bar jag också med mig hela vägen runt. Säger hon till alla älgar, rådjur och rävar också?
Jag förstår att det är irriterande när folk går i spåret och förstör, men varför ge sig på någon som anstränger sig för att hålla sig undan så mycket som möjligt?
Inte heller var det lätt att få någon bild på konstgjord eftersom det hela tiden dök upp skidåkare. Men men… nu har jag en bild på tema 14, konstgjord, konstgjord snö och jag har också erfarenheten att man inte ska gå i Åkulla, inte ens på strövstigarna, under den period då det kan finnas skidåkare där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar