torsdag 26 mars 2009

Objektiv på väg

Äntligen har jag beställt ett nytt objektiv.
Jag har länge velat mellan Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS och Sigma AF 70-300/4-5,6 DG APO Zoom Macro. Jag hade redan tidigare bestämt att jag skulle köpa det hos Cyberphoto, för jag tyckte de verkade billiga och ha bra service. De har också varit snälla och svarat på frågor jag haft. Så igår när pengarna kom igår och jag skulle shoppa, fick jag en liten besvikelse nästan direkt. Jag hade då bestämt mig för Canon eftersom det har bildstabilisator och det tyckte jag verkade bra. Men.... när jag varit och tittat på objektivet tidigare i månaden har de haft ett kampanjerbjudande som har gått ut på att man fått linsskydd och putsduk på köpet. Det erbjudandet skulle gälla till den sista mars, hade jag tolkat det, så det var ju lugnt, trodde jag........ När jag kom igår, fanns inte erbjudandet kvar. Jag blev besviken och gick därifrån. Gick ut i trädgården och funderade lite och började tänka lite på skillnaderna.

Vad var bra med Canon?


  • Bildstabiliseringen

Vad var bra med Sigma?


  • 500:- billigare

  • Cyberphoto rekommenderade det objektivet när jag frågade

  • Macro

  • Zoom som räcker lite längre bort

Varför ville jag då ha Canons objektiv, när det finns så mycket fler fördelar med Sigma? Ja, jag kunde inte komma på något. Dessutom, när jag använde min analoga system kamera för typ hundra år sedan, var det inte tal om något som bildstabilisering och det gick ju bra då. Så jag gick tillbaka till datorn och beställde ett Sigma och för de 500:- jag sparade köpte jag lite närbildslinser. Nu är det bara att vänta på att posten kommer med paket.......


Bilden har jag lånat av Cyberphoto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar